Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 26 lutego 2012

Działania prawne.

DZIAŁANIA PRAWNE ZAPOBIEGAJĄCE WYPRZEDAŻY NIERUCHOMOŚCI BYŁYCH
WŁAŚCICIELI I ICH SPADKOBIERCÓW Z ZASOBÓW SKARBU PAŃSTWA PRZEZ AGENCJĘ
NIERUCHOMOŚCI ROLNYCH.
Droga postępowania administracyjnego
Działania po otrzymaniu z ANR pisma z propozycją skorzystania z prawa
pierwokupu - decyzję trzeba podjąć w ciągu 21 dni - jeśli nie zamierzamy kupić
własnych gruntów i nie chcemy aby zostały sprzedane osobie trzeciej. Postępowanie
oddali sprzedaż na ok. 3 - 5 lat.
Przed upływem terminu zawezwania przez ANR do określenia się czy korzysta się z
prawa pierwokupu należy powiadomić ANR, że wszczęliśmy postępowanie
administracyjne.
Bardzo dobrym sposobem zablokowania sprzedaży jest też złożenie ANR informacji
o zamiarze skorzystania z prawa pierwszeństwa zakupu (wyrażenia zgody na zakup na
warunkach otrzymanych od ANR) z jednoczesną informacją, że z uwagi na toczące się
obecnie postępowania w sprawie prawidłowości nabycia tych nieruchomości przez
Skarb Państwa Agencji (ANR) nie wolno ich sprzedać.
Sposób działania:
1 krok - złożenie wniosku do Wojewody
Miejscowość, dn.........................
Jan Kowalski
ul.
00-210 Warszawa
Szanowny Pan Wojewoda
Mazowiecki, Wielkopolski,
Kujawsko-Pomorski /stosowne wpisać/
W n i o s e k
Wnoszę o wydanie decyzji, że nieruchomości zapisane w Księdze Wieczystej
nr…………., wchodzące wcześniej w skład majątku /nazwa/…………………, należącego do
…………………… (wpisać osobę dawnego właściciela), którego jestem spadkobiercą, nie
zostały skutecznie przejęte - nie podpadały pod przepisy art. 2 ust. 1 lit. e dekretu PKWN z
dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej.
Uzasadnienie (przykładowe)
Wariant I
Wyżej wskazana nieruchomość stanowiła zespół dworsko-parkowy (pałacowo parkowy) i nie
miała charakteru rolniczego, stąd też – stosowanie do najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych – nie podpadała pod działanie art. 2 ust. 1 lit. e) wyżej wskazanych
przepisów.
Wariant II
Wyżej wskazana nieruchomość nigdy nie została przeznaczona na żaden z celów reformy
rolnej. Ponieważ zgodnie ze wskazanymi wyżej przepisami „przejęcie na własność Skarbu
Państwa” odbywało się z jednoczesnym przeznaczeniem na enumeratywnie wymienione w
wyżej wskazanym dekrecie cele, oznacza to, iż powyższa nieruchomość nigdy nie stała się
własnością Skarbu Państwa.
Jan Kowalski
Załączniki:
1. Kserokopie odpisu Księgi Wieczystej
2. Odpisy postanowień o nabyciu spadku (mogą być oryginały lub poświadczone przez
notariusza kopie – koszt 12 zł od strony. Jeśli złożymy zwykłe, czyli nie poświadczone
kserokopie wojewoda wezwie nas do okazania oryginałów, co może opóźnić wszczęcie
postępowania)
3. ew. inne dokumenty (jeśli posiadamy inne dokumenty, które uważamy za istotne, to
należy je też dołączyć)
Dodatkowe informacje:
Wniosek najlepiej złożyć bezpośrednio, osobiście w Biurze Podawczym Wojewody
otrzymując na kopii (którą zachowujemy dla siebie) pieczęć urzędu o przyjęciu wniosku (tzw.
prezentatę). Jeśli jest to nie możliwe należy wysłać list polecony z tzw. zwrotnym
potwierdzeniem odbiory. Następnie bezzwłoczni, ale jeszcze przed upływem owych 21 dni
należy wysłać pismo do prezesa ANR/Dyrektora Oddziału Terenowego ANR (pkt. II
poniżej).
Jeśli sprzedawana przez ANR nieruchomość obejmuje zespół dworsko parkowy (wariant I
przykładowego uzasadnienia) lub inne nieruchomości nie podlegające dekretowi (np.
gorzelnię), to mamy realną szansę na wygranie postępowania przynajmniej w części
dotyczącej tej nieruchomości. Jeśli natomiast są to wyłącznie pola uprawne położone poza
obrębem miasta -wg jego granic z września 1939 r. – (wariant II przykładowego
uzasadnienia), to postępowania raczej nie wygramy, ale przez czas jego prowadzenia ANR
nie będzie mogła sprzedać tej nieruchomości, zaś koszty posterowania administracyjnego są
znikome.
II krok - Wysyłamy pismo do ANR o wszczętym postępowaniu
Jan Kowalski
ul. miejscowość, dnia…………………
00-120 Warszawa
Prezesa ANR/
Dyrektora Oddziału Terenowego ANR w ……………..
Szanowny Panie Prezesie/Dyrektorze
Uprzejmie informuję, że nieruchomości znajdujące się w zasobach ANR zostały
przejęte bezprawnie z powołaniem się na art. 2 ust. 1, lit. e dekretu PKWN z dnia
6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej.
Tymczasem nieruchomości te stanowią moją własność/spadkobierców.
Uprzejmie informuję, że wystąpiłem dnia ……do właściwego Wojewody z wnioskiem
o stwierdzenie, że majątek został przejęty przez Skarb Państwa bezprawnie.
Kopia wniosku wraz z potwierdzeniem złożenia w załączeniu.
Jan Kowalski
Załącznik: Kopia wniosku złożona w UW w sprawie przejęcia majątku nie zgodnie
z prawem
Uwaga: Osoby, które wysłały wniosek do Wojewody pocztą załączają kserokopie dowodu
nadania na poczcie.
III krok - Odwołanie do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wojewoda po przeprowadzeniu postępowania wydaje decyzję. W trakcie postępowania
należy przestrzegać wszelkich wyznaczanych terminów i wezwań np. do przedłożenia
dodatkowych dokumentów. W przypadku jeśli zostaniemy np. wezwani do przedłożenia
dokumentu, którego nie jesteśmy w stanie złożyć w wyznaczonym przez wojewodę terminie,
przed upływem tego terminu należy wystąpić o jego przedłużenie. W trakcie postępowania
można zwracać się o udzielenie wszelkiego rodzaju informacji i wyjaśnień dotyczących
prowadzonego postępowania.
W przypadku wydania przez wojewodę niekorzystnej dla nas decyzji należy złożyć
odwołanie, za pośrednictwem Wojewody (wysyłamy je na adres Wojewody) do Ministra
Rolnictwa. W odwołaniu wystarczy napisać, że orzeczenie Wojewody jest niezgodne z
prawem i nie jesteśmy zadowoleni. Oczywiście lepiej jest napisać szerszą argumentację,
jednak argumentację można uzupełnić później, natomiast terminu do wniesienia odwołania
nie można przekroczyć.
Minister Rolnictwa powinien rozpatrzyć odwołanie w ciągu miesiąca (w praktyce ze
względu na bardzo dużą ilość spraw jest ono rozpatrywane w ciągu 2-4 lat)
IV krok - Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA)
Na decyzję Ministra Rolnictwa przysługuje skarga do WSA (koszt od 120-200 zł), którą
składa się za pośrednictwem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. WSA rozpoznaje sprawę w
ciągu 3-6 miesięcy.
V krok - Kasacja w Naczelnym Sadzie Administracyjnym (NSA)
Na niekorzystne orzeczenie WSA przysługuje kasacja do Naczelnego Sądu
Administracyjnego. Kasację składamy za pośrednictwem WSA (musi ją sporządzić adwokat
lub radca prawny - koszt trudny do określenia -umowa z adwokatem ). NSA rozpatruje
kasację zwykle w okresie 15-20 miesięcy.
.
VI. Krok Trybunał w Strasburgu
Po niekorzystnym orzeczeniu mamy prawo wnieść sprawę do Trybunału w Strasburgu.
Opr. Danuta Prus-Głowacka
Stanisław Ziemecki
1% PODATKU NA RZECZ PTZ
Szanowni Państwo!
Wzorem lat ubiegłych zwracamy się do członków PTZ (zwyczajnych i wspierających),
sympatyków, którym bliskie są nasze cele, o przekazanie 1% podatku dochodowego na
rzecz Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego jako organizacji pożytku publicznego.
Wpłaty te będą przeznaczone na działalność statutową PTZ, w tym na pomoc naszym
członkom niezbędnie tego potrzebującym, a także na działania dotyczące ustawy
reprywatyzacyjnej i inne działania mające na celu interesy materialne i moralne
środowiska ziemiańskiego.
Przypominamy, że odpis 1% podatku mogą dokonać następujący podatnicy:
- podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych;
- podatnicy opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
- podatnicy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą i korzystający z liniowej,
19% stawki podatku.
1% mogą przekazać również emeryci, którzy jednak samodzielnie wypełnią PIT 37 i
prześlą go do Urzędu Skarbowego. Podobna zasada dotyczy osób rozliczanych przez
pracodawcę.
Odpis 1% podatku można przekazać w zeznaniach złożonych w terminie lub w
korekcie zeznania, jeśli zostanie ona złożona w ciągu dwóch miesięcy od upływu terminu
składania zeznań. Dla „ryczałtowców” termin składania tych zeznań mija 31 stycznia, a
dla pozostałych podatników 30 kwietnia 2012 roku.
Warunkiem koniecznym przekazania 1% odpisu od podatku jest obliczenie jego
wartości w zł. z zaokrągleniem w dół do 10 groszy i zamieszczenie tego w odpowiedniej
rubryce formularza PIT, oraz podanie w rubrykach PIT nazwy organizacji pożytku
publicznego i jej numeru w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). W naszym przypadku
są to:
nazwa - Polskie Towarzystwo Ziemiańskie
numer KRS 0000055617
Urzędy Skarbowe po sprawdzeniu prześlą zadeklarowane kwoty na konto bankowe
PTZ. Z góry dziękujemy !

26 czerwiec 2009 rok.

 PROJEKT WYSTĄPIENIA ZGPTZ DO KONSTYTUCYJNYCH ORGANÓW WŁADZY ORAZ DO KOMPETENTNYCH OSOBISTOŚCI ŻYCIA GOSPODARCZEGO I POLITYCZNEGO.

Fragmenty zaczerpnięto z Wiadomości Ziemiańskich nr 38, lato 2009 rok.

Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego utworzony w Moskwie z woli władz ZSRR i marionetkowego Związku Patriotów Polskich, był instytucją nielegalną Także dekrety oraz inne akty prawne wydane przez PKWN z punktu widzenia obowiązującej wówczas konstytucji były aktami nielegalnymi, uznawanymi jedynie przez ZSSR.

Właścicielom ziemskim oraz ich rodzinom w liczbie 16 tys. o łącznej populacji około 140 tys. osób skonfiskowano całe mienie w tym niejednokrotnie przedmioty osobistego użytku, a następnie usunięto z domów bez prawa zamieszkania w promieniu 100 km. od majątku. 





 KONFISKACJA MIENIA

Dwór w Kątach stan z 1938 roku.

Dwór w Kątach stan z 1997 roku.
Rzeczywistym celem dekretu była likwidacja ziemiaństwa jako najgroźniejszego wroga i liczącej się przeszkody w sowietyzacji kraju oraz podważanie w ten sposób moralnego i prawnego porządku społecznego opartego na prawie własności środków produkcji.

Pospieszne wykonywanie dekretu i gwałtowność parcelacji uniemożliwiły ratowanie dóbr kultury materialnej ze znanych siedzib ziemskich. Ogromna większość tych dóbr gromadzonych w dworach i pałacach przez wiele pokoleń uległa zniszczeniu ze szkodą dla polskiej kultury i historii. System komunistyczny budując światowe imperium niszczył wszystko co odbiegało od komunistycznego modelu. Wyniszczenie i dyskryminacja znacznej liczby ludzi wykształconych, tradycyjnie kultywujących zasady uczciwego postępowania i prospołecznego działania przyniosło spustoszenie mentalne w populacji pokoleń, które do dziś jest widoczne na wszystkich poziomach życia publicznego i gospodarczego.