Aliant Company zajmuje się m.in. prowadzeniem i
finansowaniem spraw byłych właścicieli nieruchomości, które zostały
przejęte przez Państwo za czasów PRL na podstawie różnych podstaw
prawnych, w trybie decyzji administracyjnej, umowy czy orzeczenia sądu.
Sporządzamy ekspertyzy prawne określające możliwość zwrotu
nieruchomości jak również reprezentujemy klientów w postępowaniach
reprywatyzacyjnych dotyczących ustalenia kręgu spadkobierców i
możliwości ich udziału w postępowaniach spadkowych.
Zajmujemy się ustalaniem podstawy przejęcia nieruchomości, jeżeli
nie jest ona znana, a następnie wszczynamy postępowania mające na celu
odzyskanie odebranej nieruchomości, bądź uzyskanie odszkodowania z
tytułu niewłaściwie przeprowadzonej nacjonalizacji.
W przypadku wydanych decyzji nacjonalizacyjnych można składać
wnioski o stwierdzenie ich nieważności w trybie art. 156 – 160 kodeksu
postępowania administracyjnego. W sytuacji gdy przejmowano mienie na
rzecz Państwa z mocy ustawy, czyli bez wydania decyzji
nacjonalizacyjnej, można wnieść w trybie administracyjnym o wydanie
postanowienia, że decyzja nie podlegała uregulowaniom dekretu o reformie
rolnej.
Akty nacjonalizacyjne dotyczyły m.in.:
- nieruchomości ziemskich przejętych na podstawie dekretu z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej;
- przemysłu, gdzie podstawowym zadaniem ówczesnych władz było
upaństwowienie podstawowych gałęzi przemysłu przez przejmowanie fabryk,
banków, zakładów przemysłowych, handlowych i transportowych; na początku
tymczasowo w zarząd państwowy na podstawie dekretu z dnia 8 marca 1946
r. o majątkach opuszczonych i poniemieckich oraz dekretu z dnia 16
grudnia 1918 r. o przymusowym zarządzie państwowym, później na stałe na
podstawie ustawy z dnia 25 lutego 1958 r. o uregulowaniu stanu prawnego
mienia pozostającego pod zarządem państwowym; jednocześnie
nacjonalizacja przemysłu przebiegała na podstawie ustawy z dnia 3
stycznia 1946 r. o przejęciu na własność państwa podstawowych gałęzi
gospodarki narodowej;
- gruntów warszawskich, które na mocy dekretu z dnia 26 października
1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy
przeszły na własność gminy, a następnie Skarbu Państwa;
W chwili obecnej bezprawność wymienionych powyżej aktów
nacjonalizacyjnych stanowi podstawę roszczeń byłych właścicieli oraz ich
następców prawnych o naprawienie skutków tych zdarzeń, chociaż w wielu
przypadkach spowodowały one nieodwracalne zmiany w prawie własności.
Kodeks postępowania administracyjnego daje możliwość uchylenia
krzywdzącej decyzji administracyjnej, która na skutek reprywatyzacji
spowodowała utratę mienia, lub uznanie takiej decyzji jako wydanej w
sposób niezgodny z prawem. W każdym z tych przypadków były właściciel
oraz jego następcy prawni (spadkobiercy) mają możliwość odzyskania
zagrabionego mienia w naturze lub uzyskania stosownego odszkodowania.
W zależności od tego, jaka zostanie wydana końcowa decyzja w
postępowaniu administracyjnym, byłemu właścicielowi przysługuje
określone roszczenie. Jeżeli została wydana decyzja stwierdzająca
nieważność decyzji o przejęciu mienia, oznacza to, że państwo nigdy nie
stało się właścicielem przedmiotowego mienia, a jedynie objęło je w
bezumowne faktyczne władanie. W takim przypadku właścicielowi
przysługuje roszczenie o wydanie mienia.
Roszczenie o odszkodowanie przysługuje właścicielowi zarówno w
przypadku stwierdzenia nieważności decyzji nacjonalizacyjnej w sytuacji,
gdy niemożliwe jest odzyskanie mienia w naturze (np. za zużyte maszyny)
oraz w przypadku, gdy organ administracyjny ograniczy się do
stwierdzenia, że decyzja nacjonalizacyjna została wydana z naruszeniem
prawa, ale nie można stwierdzić jej nieważności z powodu zaistnienia
nieodwracalnych skutków prawnych (np. gdy miała miejsce reprywatyzacja i
Skarb Państwa dokonał sprzedaży lokali znajdujących się w
przewłaszczonym budynku, ustanawiając w wyniku reprywatyzacji
użytkowanie wieczyste na rzecz osób trzecich).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz